expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

poniedziałek, 20 lutego 2017

Chleb gryczany zwany tatarczuchem spod Radomska - lutowa Piekarnia


Bezglutenowy chleb z zaparzonej mąki gryczanej. Pomysł rzucony w lutowej Piekarni prowadzonej przez Anię na blogu Kuchennymi drzwiami. Chętnie przystałam na taką propozycję, ponieważ przepis wydał mi się bardzo intrygujący i ciekawy. Zaparzona mąka gryczana i duża ilość cukru, oraz drożdży. Ilość cukru zmniejszyłam, przy drożdżach zostałam i od siebie wrzuciłam jeszcze sporą ilość orzechów. Chlebek wyszedł smaczny, o intensywnym smaku i aromacie gryki. Z przyjemnością będę do niego wracać. 
Polecam każdemu, a w szczególności tym, którzy ograniczają mąkę pszenną w codziennej diecie. 

Na blogu Kuchnia Gucia znajdziecie również  wersję chleba na zakwasie. (klik) 




Składniki:
forma 11 x 25 cm
  • 2 szklanki mąki gryczanej
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/2 szklanki cukru + 1 łyżeczka  - u mnie 3 łyżki cukru
  • 1 szklanka wrzącej wody
  • 2 łyżki śmietanki 30%
  • 1/2 szklanki letniej wody
  • 100 g świeżych drożdży
  • 2/3 szklanki orzechów włoskich


Mąkę gryczaną zaparzamy szklanką wrzącej wody i mieszamy do czasu, aż wystygnie (koniecznie łyżką drewnianą). Drożdże rozcieramy z łyżeczką cukru i rozpuszczamy w połowie szklanki letniej wody i dwóch łyżkach śmietanki. Wyrośnięte drożdże dodajemy do zimnej mąki, wsypujemy pozostały cukier, orzechy, oraz pół łyżeczki soli. Dokładnie mieszamy.

Konsystencja powinna przypominać gęste ciasto na naleśniki. Gotowe przelewamy do formy wyścielonej papierem do pieczenia. Pieczemy w temperaturze 180 stopni przez 50 minut - przedłużyłam czas pieczenia o kolejne 10 minut. 
Upieczony chleb studzimy na kratce. 



Razem ze mną chleb upiekli:






19 komentarzy:

  1. Ładnie upieczony, mi trochę opadł piekłem na zakwasie. Dziękuje za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Łucjo,
    Twój chleb bardzo mi się podoba i taki właśnie miękisz powinien mieć gryczany wypiek.
    Mój jest za bardzo 'lekki'...
    Pozdrawiam Cię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu chlebek bardzo charakterystyczny i ciekawy zarazem. Będzie u nas gościł często ;)

      Usuń
  3. Łucja orzechy to świetny pomysł do tego słodkawego chleba ! Następnym razem spróbuję je dodać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Moniko :) Orzechy faktycznie doskonale się z nim komponowały!

      Usuń
  4. wspaniały! mi nie wyszedł więc nie ośmieliłam się go pokazać:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny chlebek, Dziękuję za wspólne pieczenie :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chleb bardzo udany i te orzechy, super!
    Dziękuję za wspólne lutowe wypiekanie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo smakowite i wykwintne połączenie smaków orzechów i mąki gryczanej. Wygląda świetnie ! Dziękuję za "wspólne" pieczenie . Ala

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że orzechy świetnie do niego pasują :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zjadłabym taki chlebek...:)

    OdpowiedzUsuń
  10. ja ostatnio robiłam gryczany z kaszy, a tu widzę z mąki ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawy :) Chciałabym spróbować :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz :) Zapraszam ponownie!!
Anonimie proszę podpisz się :)

EUROPA NA WIDELCU