expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

czwartek, 19 czerwca 2014

Polski chleb weselny


Chcąc upiec chleb weselny, przekopałam wzdłuż i wszerz internet by znaleźć przepis i jakiekolwiek wskazówki jak się za to zabrać, od czego zacząć. Nie miałam pojęcia czy dekorację robi się przed pieczeniem czy już po upieczeniu. Jedyne co znalazłam to piękne zdjęcia, ogólne opisy i nic więcej. Przepisów brak! Na dwóch blogach znalazłam jeden przepis, ponieważ dziewczyny wspólnie piekły, ale przepis był na chleb na zakwasie a mi zależało na prostym przepisie na chleb drożdżowy. 
Ostatecznie zdecydowałam się na najprostszy na świecie polski chleb pszenny. Zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego* precyzuje, że jest to chleb produkowany na drożdżach, formowany na deskach lub w formach. Ma różne kształty. Do podsypywania zaleca się otręby pszenne lub mąkę ziemniaczaną, ewentualnie mąkę żytnią.
Chleb bardzo dobrze się wyrabia, ładnie rośnie i nie powinien pękać podczas pieczenia. 
Z przepisem na masę do ozdabiania przyszły mi z pomocą dziewczyny z bloga Przepisy Aleksandry. Za co pięknie dziękuję. 
Zapraszam :)

Składniki na duży chleb weselny:
  • 1 kg mąki pszennej, typ 850 (u mnie 900 g mąki pszennej typ 650 i 100 g mąki pszennej razowej)
  • 10-15 g soli (dałam 10 g)
  • 5-10 g suszonych drożdży (u mnie 10 g)
  • ok. 600 ml wody
  • w razie potrzeby kwas mlekowy (pominęłam)
Mąkę przesiać, wymieszać z solą i drożdżami. Dodając stopniowo wodę zagnieść gładkie, elastyczne ciasto. (ilość wody uzależniona jest od rodzaju użytej mąki). Zagniatać ok 10 minut, by ciasto było sprężyste, łatwo się formowało i ułożone na blacie zachowywało kształt. Przykryć folią spożywczą i odstawić na 1,5 godziny do wyrastania. Po 45 minutach ciasto lekko odgazować. 
Wyrośnięte chwilę wyrobić, odciąć porcję mniej więcej 700 g i uformować z niej okrągły dobrze naciągnięty bochenek, ułożyć na posmarowanej olejem rzepakowym blaszce. Z pozostałej porcji uformować 3 równej długości wałeczki, z których zapleść warkocz i opleść nim chleb. Przykryć i odstawić na 20-30 minut do wyrastania. 
Piec w piekarniku nagrzanym do 200 stopni, po 10 minutach temperaturę zmniejszyć do 180 i dopiekać przez 40-50 minut. Upieczony chleb opukany od spodu wyda głuchy dźwięk. 


Składniki na ciasto ozdobne:
  • 200 g ciepłej wody
  • 150 g soli
  • ok. 500 g mąki pszennej
Dodatkowo: roztrzepane jajko 


Sól rozpuścić w ciepłej wodzie. Stopniowo dodawać mąkę, ponieważ i w tym wypadku jej ilość będzie uzależniona od jakości mąki. U mnie wystarczyło nieco ponad 300 g. 
Gotowe ciasto przechowywać w szczelnie zamkniętym woreczku i wyciągać tylko tyle ile potrzebne jest do wykonania poszczególnych elementów. Masa jest elastyczna i bardzo dobrze się nią modeluje, ale szybko wysycha. 
Wykonane dekoracje przyklejać do chleba używając jajka. Na koniec dekoracje i chleb posmarować jajkiem i zapiec do lekkiego zrumienienia w piekarniku nagrzanym do 220 stopni. 

* Zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 11 maja 1959 r. w sprawie zużycia surowców (receptury) przy produkcji pieczywa piekarniczego. Monitor Polski 1959, Nr 59, poz. 290, tom 1

Gdybyście jednak mieli ochotę upiec chleb pszenny w zwykłej, codziennej formie to podaję przepis...

Składniki:
  • 1/2 kg mąki pszennej, (u mnie 450 g mąki pszennej typ 650 i 50 g mąki pszennej razowej)
  • ok. 300 ml wody
  • łyżeczka soli
  • 5-7 g suchych drożdży
Mąkę przesiać, wymieszać z solą i drożdżami. Dodając stopniowo wodę zagnieść gładkie, elastyczne ciasto. (ilość wody uzależniona jest od rodzaju użytej mąki). Zagniatać ok 10 minut, by ciasto było sprężyste, łatwo się formowało i ułożone na blacie zachowywało kształt. Przykryć folią spożywczą i odstawić na 1,5 godziny do wyrastania. Po 45 minutach ciasto lekko odgazować. Wyrośnięte chwilę wyrobić i uformować z okrągły dobrze naciągnięty bochenek, który ułożyć na posmarowanej olejem rzepakowym blaszce. Przykryć i odstawić na 20-30 minut do wyrastania. 
Przed wstawieniem do piekarnika chleb posmarowałam rozkłóconym jajkiem i obsypałam makiem.
Piec w piekarniku nagrzanym do 200 stopni, po 10 minutach temperaturę zmniejszyć do 180 i dopiekać ok. 40 minut. Upieczony chleb opukany od spodu wyda głuchy dźwięk. 

Smacznego :)

Przepis dodaje do akcji:
Pieczemy Polski Chleb

55 komentarzy:

  1. chlebek wyszedł przepięknie!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam mam pytanie czy do tego chlebka mogę użyć zwykłych drożdży , tylko
      ile g ??? :)))

      Usuń
    2. Oczywiście, suszone drożdże można zastąpić świeżymi. Daje się ich jeszcze raz tyle co suszonych, czyli w pierwszym chlebie byłyby to ok. 20 g, a w drugim ok. 15 g. Wcześniej zrób rozczyn. Rozkrusz drożdże, rozmieszaj z ciepłą wodą i łyżką mąki. Odstawi na 20 minut pod przykryciem by drożdże ruszyły :)

      Usuń
    3. Dziękuję ślicznie za odpowiedź i radę :)
      A mąkę pszenną razową jaki typ Pani daje ??:)

      mąka pszenna to typ 650 czy 850 ?
      i jaki typ mąki pszennej razowej ???

      I kolejne pytanie czy można zrobić chleb np. tylko z mąki pszennej typ 850 ?

      Usuń
  2. Zapomniałaś dodać, że ten chlebek piekłaś dla młodszego brata :P
    no i dla mnie :D jest naprawdę piękny i dziękujemy!
    Alex

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepięknie wyrzeźbiony! *.*

    OdpowiedzUsuń
  4. Łucjo-jesteśmy pod wrażeniem Twoich umiejętności :) Chleb wygląda pięknie, wręcz zachwyca swoimi dekoracjami. Prawdziwie weselny :) Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda cudownie :) Na prawdę jest piękny !!!
    T.C.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pięknie wygląda, ta dekoracja jest świetna!

    OdpowiedzUsuń
  7. Łucjo, szacun:-) Po prostu mistrzostwo:-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ozdobiony przepięknie, smacznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wow ! Jestem pod wrażeniem :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow! Cudownie to wygląda, masz talent :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piekny :) mistrzostwo świata, nie mogę wyjść z podziwu.....
    ....ozdoby fantastyczne, no nie dziwię się, że się podobał :)))

    OdpowiedzUsuń
  12. Szkoda że ja już po ślubie bo zamówiłabym u Ciebie takie cudeńko. Przepięknie go ozdobiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękny chlebek :) Gratuluję wspaniałego wypieku :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniale wygląda, nie potrafię ozdabiać, więc pozostaje mi podziwiać :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo misterne wykonanie! Gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ale się rozkręciłaś dziewczyno. Podziwiam:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak będę w potrzebie, to już wiem gdzie zamówić :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Łucjo, chleb piękny, bardzo polski, ładnie się nazywa, życzę Ci pierwszego miejsca w konkursie.
    Ja zgłosiłam swoją gotowość w rywalizacji, ale jak widzę nie mam szans, więc zrezygnuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko absolutnie nie możesz zrezygnować! Czekam na każdy przepis w tej akcji by później piec polskie chleby! W sieci nie łatwo o przepis na prawdziwie polski chleb!

      Usuń
  19. Fantastyczny! Jeszcze nie widzialam takiego chleba. Male dzielo sztuki... :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Chyba nie ma wątpliowści,że to polski chleb!
    Pięknie ozdobiony.
    I jak doczytałam był upieczony dla kogoś,czyli jak najbardziej weselny.
    POzdroweinia!

    OdpowiedzUsuń
  21. Właśnie takiego przepisu szukałam. Chleb prezentuje się świetnie, szczególnie podobają mi się ozdoby.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ale piekny;))) Moja mama też piecze chleby weselne;))

    OdpowiedzUsuń
  23. Przepiękne chleby, takimi bochnami można witać gości:). Naprawdę nie wiem, który mi się bardziej podoba, czy ten z ozdobami, czy ten "zwykły", udekorowany makiem i z popękaną, rumianą skórką, ach...

    OdpowiedzUsuń
  24. aż słów brak!!! chleb jest przepięknie wykonany i tak efektowny

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo mi miło że chlebek tak się Wam spodobał :) Dziękuję za wszystkie miłe komentarze!

    OdpowiedzUsuń
  26. Wygląda imponująco! Wielkie brawa :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Chleb wygląda idealnie, każda młoda para byłaby zachwycona takim cudem. Ja ze swojego chleba weselnego mam do dziś kilka różyczek chociaż minęło już prawie 11 lat.
    pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  28. mmmm.. po zdjęciach widać, że miałaś prawdziwą ucztę!

    OdpowiedzUsuń
  29. Ten chleb wygląda bosko! Na pewno zrobię taki normalny, bez dekoracji! Jestem pod wrażeniem ogromnym Twoich zdolności plastycznych :)

    OdpowiedzUsuń
  30. chlebek cudeńko, to jest dzieło sztuki :) gratuluje!

    OdpowiedzUsuń
  31. Wooow, jak misternie ozdobiony:-)

    OdpowiedzUsuń
  32. OMG! Wygląda to fenomenalnie :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam...dzieci poprosily mnie abym upiekla chleb na ich slub czyli na przywitanie mlodej pary.Mam taki sam problem bo znalazlam rozna przepisy na rozne chleby(sama pieke juz pare lat na zakwasie) ale na wesele nie ma przepisow.Twoj chlebek wyglada super a wiec z Twoim mam juz dwa przepisy I na nastepny tydzien biore sie do roboty I pieke.Wesele mam dopiero za dwa miesiace ale trzeba zaczac aby pozniej wybrac ktory I jak piec....Twoj jest fantastyczny i teraz juz wiem kiedy dekorowac bo tez sie zastanawialam .....pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mój przepis będzie pomocny! Życzę powodzenia i pozdrawiam!

      Usuń
  34. Juz jest w piecu,najwiecej zabawy jest ze zdobieniem.Zrobilam rozyczki,ptaszki,kisc winogron I jakies listki.Teraz czekam na efekt,strach sie bac...hihihi.....

    OdpowiedzUsuń
  35. Juz upieczony....powiem tyle EXTRA.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :)

      Usuń
    2. Nastepny pieke za dwa tygodnie,musze zrobic taki ktory bedzie najlepszy....

      Usuń
  36. Witam kiedy nakleic ozdoby na chleb ? Przed pieczeniem czy pod koniec pieczenia chleba ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po upieczeniu nałożyć ozdoby przyklejając je białkiem i następnie zapiec w piekarniku do zrumienienia.

      Usuń
    2. Jak dlugo w piekarniku piec z ozdobami?
      Dzieki
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. Chleb dekorujemy kiedy już jest upieczony, później wstawiamy tylko na chwilę, do zrumienienia ozdoby. Nie wiem, trzeba obserwować. Być może 10 minut wystarczy

      Usuń
  37. Czy mozna upiec chleb weselny na mace 650 czy nie wyjdzie? I ile mmiej wiecej taki chleb wazy?

    OdpowiedzUsuń
  38. Wyjdzie, być może będzie trzeba podsypać go mąką, gdyby za mocno się kleił.
    Waga to ok 1,5 kg.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za informację. Będę musiala sprobowac upiec.

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz :) Zapraszam ponownie!!
Anonimie proszę podpisz się :)

EUROPA NA WIDELCU