expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

środa, 28 maja 2014

Pszenny chleb z ziarnami

Pszenny chleb na zakwasie, pełen ziaren, z chrupiącą skórką. Miękisz ma lekki i sprężysty, wypełniony siemieniem lnianym i prażonym ziarnem słonecznika i sezamu. Zapraszam :) 

Składniki na zaczyn:
Źródło: J. Hamelman "Chleb"
  • 140 g mąki chlebowej, u mnie typ 650
  • 170 g wody
  • 30 g aktywnego zakwasu pszennego
Wszystkie składniki dokładnie połączyć, przykryć folią spożywczą i zostawić w temperaturze 21 stopni na 12-16 godzin.

Namoczone ziarno:
Siemię lniane zalać wodą, przykryć folią spożywczą i odstawić na 12-16 godzin. 
Składniki na ciasto właściwe:
  • 690 g mąki pszennej chlebowej
  • 70 g mąki żytniej razowej
  • 110 g ziaren słonecznika
  • 50 g ziaren sezamu
  • 320 g wody
  • 20 g soli
  • namoczone ziarno
  • 310 g zaczynu
Ziarno słonecznika i sezamu uprażyć w piekarniku, w temperaturze 195 stopni, 5-6 minut. 
Wszystkie składniki umieścić w misie i zagnieść gładkie, sprężyste i jednolite ciasto (ok. 10 minut). Przykryć i odstawić do wyrastania na 2,5 godziny. W czasie wyrastania dwukrotnie złożyć. Wyrośnięte ciasto podzielić na dwie części. Z każdej z nich uformować okrągły lub owalny bochenek. Umieścić w koszyczkach wyścielonych ściereczkami, które dokładnie oprószyć mąką.
Odstawić na 1,5-2 godziny do wyrastania. 
Piec na rozgrzanej blasze, lub kamieniu, w temperaturze 240 stopni, przez 40-45 minut. Po włożeniu chleba do piekarnika spryskać ścianki wodą. Gdyby chleby za bardzo się przypiekały, można je luźno przykryć papierem do pieczenia. 
Smacznego :)

Chleb dodaję do akcji prowadzonej przez Zapach chleba :)

20 komentarzy:

  1. Marzy mi się, żebym w końcu przekonała się jak smakuje taki domowy chleb :) Wygląda wspaniale!

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejny domowy,fantastyczny chleb spod ręki Mistrzyni:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale by się zjadło:))) Domowy najlepszy!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piekny. Zamarzyl mi sie taki bochenek. Z przyjemnoscia go upieke :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Łucjo, chleb jak "żywy" , wiem na pewno,że go zrobię.
    Gratuluję udanego wypieku.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. No i oczywiście, nie muszę go kopiować, bo książkę Mistrza Hamelma posiadam,
    ale tego chleba nie testowałam

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam oglądać przepisy chlebowe, Twój jest świetny; )

    OdpowiedzUsuń
  8. aż zatęskniłam za domowym chlebem :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kroma takiego chleba na śniadanie z masełkiem i nic więcej nie potrzeba :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mój obiad właśnie dochodzi i jestem głodna i wejście na Twój blog nie był chyba najlepszym pomysłem:(
    porywam pajdkę, z masełkiem będzie smakować wybornie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Od jakiegoś czasu nie piekę i nie jem chlebka ale jak patrzę na Twój Łucjo to od razu mam ochotę upiec taki:-)

    OdpowiedzUsuń
  12. chcialabym kromkę takiego świezego z najlepszym masłem !

    OdpowiedzUsuń
  13. Cudny chlebuś! Zjadłabym oj tak :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Och! Czy mogę wprosić się na piętkę? :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo apetyczny. Z ziarnami bardzo lubimy :) chleb do zrobienia, pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapisuję do zrobienia na zaś:-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz :) Zapraszam ponownie!!
Anonimie proszę podpisz się :)

EUROPA NA WIDELCU