expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

wtorek, 10 grudnia 2013

Zakwas z buraków

Zakwas z buraków - niezbędny składnik barszczu. U nas w domu często gotuje się barszcz czerwony i moi rodzice mają spory zapas zakwasu, który przygotowują jesienią. W tym roku postanowiłam spróbować  zrobić swój własny. Skorzystałam z przepisu Marzeny z blogu Zacisze kuchenne
Zakwas jest doskonałym koncentratem, który naturalnie wzbogaci smak i kolor naszego barszczu :) Można go przygotować na dwa sposoby: dodając kromkę chleba razowego, przyśpieszającą zakwaszanie buraków, lub pomijając dodanie chleba co wydłuży nam zakwaszanie o 2-3 dni. W pierwszym przypadku istnieje ryzyko, że chleb zacznie pleśnieć. Czasu jest jeszcze sporo, więc z pewnością zdążycie bez pomocy chleba.

Składniki:
  • 1 kg buraków
  • 2 litry wody
  • piętka lub skórka razowego chleba
  • 1 czubata łyżka soli
  • 3 listki laurowe
  • 3 ząbki czosnku
  • 3-5 ziarenek ziela angielskiego
Buraki obrać, umyć i pokroić w cienkie plastry, ułożyć w dużym słoiku na przemian z obranym czosnkiem, listkami laurowymi i zielem angielskim. Wrzucić piętkę chleba. Zagotować wodę z solą, ostudzić i zimną zalać buraki, tak by były całe przykryte. Odstawić na 3-5 dni. 

16 komentarzy:

  1. Moja mama już też przygotowała zakwas :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja zakwas nastawiam 5 dni przed wigilią bo barszcz zawsze gotuję rano w dniu wigilii:-) i nie dodaję skórki od chleba:-), ciekawe czy chleb zmienia mocno smak zakwasu??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olimpio nie czułam żeby zmienił smak, jeśli jednak mogę Ci coś poradzić to myślę że warto barszcz ugotować dzień wcześniej, wtedy ma czas się przegryźć i naprawdę zyskuje na smaku :)

      Usuń
  3. U mnie też stoi :-)) Następny zrobię bez chleba:-) Piękny kolor ma Twój zakwas:-) Pozdrawiam serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenko ja olejny też już bez chleba zrobię, tu się zgapiłam i już mi dni zabrakło :)

      Usuń
  4. I tego przepisu mi brakowało - bardzo dziękuję. Czy taki zakwas się pasteryzuje? I jak długo może czekać na zrobienie barszczu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobiony teraz zakwas spokojnie postoi w lodówce do wigilii. Można go pasteryzować tak jak inne przetwory, ok 15-20 minut od zagotowania wody. Pasteryzacja zatrzyma proces zakwaszania. Jeśli natomiast chcesz przechować zakwas przez kilka tygodni, wystarczy go przelać do butelek i na wierzch wlać łyżkę oleju, zakwas się nie zepsuje i nie spleśnieje :)

      Usuń
  5. Ja też będę nastawiała swój zakwas, ale dopiero w przyszłym tygodniu. Taki barszczyk na własnym zakwasie nie ma sobie równych! :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale będzie pyszny barszczyk! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Och dziekuję za ten wpis. Mnie zakwas sie przyda!

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie od tygodnia też już zakwas pracuje. Na święta będzie jak znalazł :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Też już zakwas na barszcz nastawiłam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz :) Zapraszam ponownie!!
Anonimie proszę podpisz się :)

EUROPA NA WIDELCU